|
Armia Polska |
|
Verdun w sierpniu 2015r. | |
Dedykuję hołd żołnierzom – rowerzystom, którzy
polegli na różnych frontach, w różnych armiach świata
Pomysłodawcą pierwszego roweru był
wielki uczony Leonardo da Vinci, który na jednym ze swoich
rysunków przedstawił dwukołowy pojazd wyposażony w kierownicę i
napęd łańcuchowy. Rysunek - datowany na 1493 r. - został
odnaleziony późno, bo dopiero w 1974 roku.
Armia rowerowa miała różne
nazwy: Pułk Zwiadowców, Ochotniczy Korpus Strzelców, Korpus
Piechoty Rowerowej, Pułk Kurierski, Regiment Rowerowy itd.
Tuż przy pomniku Maginota
natrafiłyśmy przypadkowo, wracając rowerem z „Piekła Verdun” z
Fortu de Douamont na francuskiego cyklistę w mundurze z I wojny
światowej z rowerem marki „Peugeot Captain Gerard”. Ów rower był
składany, aby żołnierze mogli przemierzać po trudnych terenach. Pułk
został stworzony przez pomysłowego kapitana armii francuskiej Henri
Gerard'a (urodził się 26 czerwca 1859 w Condé-en-Brie w
departamencie Aisne). Ten pułk wchodził w skład Korpusu Piechoty,
gdyż rower był narzędziem do przekazywania meldunku, w celu
śledzenia wroga oraz badania jego liczebności i pozycji.
|
Muzeum Karabinierów, Rzym |
Rowery zostały wprowadzone w
armii francuskiej w końcu lat 70-tych XIX wieku. Początkowo
wyposażano w nie służbę łączności. W roku 1890 utworzono
pierwszą kompanię cyklistów, gdzie wszyscy żołnierze wyposażeni
byli w rowery. Kompania ta stacjonowała w San Quentin. W 1893 jej
dowódca, kapitan Henri Gerard, który był wielkim zwolennikiem tego
środka lokomocji, zaprojektował i opatentował rower składany.
Miało to ułatwić żołnierzom przenoszenie roweru na plecach przez
przeszkody terenowe, gdyby okazało się to niezbędne. Projekt
Gerarda był technicznie słaby, lecz w tym samym czasie nad podobną
konstrukcją pracował Charles Morel, francuski przemysłowiec;
prototyp Morela, znacznie lepszy, był gotów już w 1892. W 1894
obaj panowie zawarli porozumienie, a w kwietniu 1895 rozpoczęli
produkcję i sprzedaż swego składanego roweru, nie bez sukcesu. W
1899 produkcję przejął Peugeot we współpracy z Michelinem i
armią francuską. Po raz pierwszy w 1901r. podczas parady wojskowej
na polu Elizejskim z okazji Święta Francji 14 lipca pokazano
oficjalnie pułk cyklistów armii francuskiej, który istniał aż do
wybuchu I wojny.
Później stosowano w różnych
armii świata: Anglia, Austro-Węgry, Włochy, Belgia, Niemcy itd.
nawet Wojska Wielkopolskie
|
Armia Wielkopolska, 1919r. |
|
Armia francuska, pułk alpinistów |
|
Armia niemiecka |
|
Pod koniec XIX wieku
polemizowano o potrzebie wykorzystywania rowerów. Podczas wojny
wydawała się już rozstrzygnięta. Zaletą nowego środka lokomocji
była szybkość. Karabiny strzelały z coraz większą prędkością,
więc i człowiek na polu bitwy musiał poruszać się sprawniej.
Żołnierz na rowerze przemieszczał się z prędkością 16-17 km na godzinę a w ciągu dnia był w stanie pokonać 100 km w 7 godzin.
|
ćwiczenia na rowerze |
|
|
|
Saksoński pułk |
|
Francuski cyklista |
W społeczeństwie niemieckim wojsko posiadało uprzywilejowaną
pozycję i cieszyło się specjalnymi względami. Korpus oficerski wywodził
się w większości z przedstawicieli szlachty-junkrzy, która cieszyła się
uprzywilejowaną pozycją w stosunku do np. przedstawicieli mieszczaństwa.
Oficerowie musieli być bezgranicznie oddani królowi pruskiemu, nawet po
przejściu do rezerwy nie mogli angażować się politycznie w sposób
przeciwny do jego działania, gdyż mogli zostać pozbawieni nawet stopnia.
W sytuacji gdy mógłby zostać naruszony autorytet korpusu oficerskiego
władze wojskowe oraz państwowe współdziałały by zatuszować sprawę lub by
nie nadawać jej zbędnego rozgłosu. Dzięki swemu oddaniu cesarzowi
czynniki wojskowe uzyskiwały pierwszeństwo nad władzami cywilnymi. W II
Rzeszy panował kult munduru.
W 1892-1893 armia niemiecka zaczyna używać
rowerów w działaniach kurierskich. W roku 1893 zostaje zniesiony zakaz
jazdy rowerem oficerów w mundurze i całe oddziały rowerowe zaczynają
brać udział w manewrach.
1914-1918, I Wojna Światowa: jednostki rowerowe były
szeroko używane przez wszystkie strony konfliktu i między rokiem 1914 a
1918 więcej niż 6.000 żołnierzy rowerzystów zginęło a 8.000 zostało
rannych. Francuzi i Belgowie mieli łącznie 150.000 rowerzystów,
Brytyjczycy 100.000 a Niemcy i Turcy po 125.000 rowerzystów. We wczesnym
okresie wojny Francuzi i Niemcy używali oddziałów rowerowych w
działaniach manewrowych na terenie Belgii. Belgowie sformowali rowerowe
jednostki komandosów. Gdy wojna osiadła w okopach rowery były używane
głównie przez kurierów. Amerykanie mieli 29.000 rowerów kiedy przybyli
na front w 1917 roku lecz używali ich głównie do komunikacji
|
Belgijski cyklista |
|
Brytyjski model |
|
niemiecki model |
|
|
|
|
|
|
|
|
Wehrmacht podczas manewru |
|
|
|
|
|
Armia Krajowa |
1939-1945, II Wojna Światowa: podczas wojny
rowery były licznie używane przez wszystkie zaangażowane strony,
zwłaszcza przez Niemców i Finów. Niemcy podczas ataku na Polskę w 1939
roku używali w niektórych sytuacjach rowerów ciągniętych na linach za
pojazdami mechanicznymi. Zastosowanie jednostek rowerowych przez Niemców
było szczególnie intensywne podczas podboju Norwegii. Oddziały
partyzanckie w okupowanych krajach szeroko używały rowerów podczas
swojej działalności, zwłaszcza w Polsce i Jugosławii. W 1942 roku
niemiecka stacja radarowa w Bruneval została skutecznie zaatakowana
przez oddział brytyjskich „komandosów rowerowych”. Kanadyjskie oddziały
posiadały rowery podczas desantu w Normandii. Spadochroniarze obydwu
stron używali rowerów w dużych ilościach. Japońscy spadochroniarze
używali np. małych składanych rowerów z wysoko podniesionymi ramionami
kierownicy. Brytyjscy, Polscy, Amerykańscy i Kanadyjscy spadochroniarze
licznie wykorzystywali składane pełnowymiarowe rowery desantowe firmy
Birmingham Small Arms (BSA) oraz ciągnionych wózków zaopatrzeniowych, co
można było odnotować zwłaszcza podczas niefortunnej akcji desantowej
pod Arnhem. Niemieccy „Fallschimjaegers” wykorzystywali składane rowery i
pojemniki z ekwipunkiem zaopatrzone w kółka. Amerykañskie wojska w
Europie posiadały oficjalnie 60.000 rowerów lecz przejęły w użytkowanie
znacznie więcej, szczególnie we Włoszech i Francji. Brytyjska armia
używała rowerowych „cyclo-generatorów” do oświetlenia i łączności.
Wojska USA używały napędzanych rowerami wiertarek dentystycznych w
szpitalach polowych. Niektóre nocne kluby Paryża pozostały otwarte w czasie
wojny dzięki rowerowym generatorom prądu. Począwszy od 1937 roku,
Japonia używa 50.000 rowerzystów w wojnie z Chinami. W dniu 15 Lutego
1941 Japończycy w efektowny sposób zmuszają do poddania się dużo
silniejsze wojska brytyjskie broniące Singapuru dzięki użyciu 20.000
rowerzystów do skrytego marszu w dół Półwyspu Malajskiego przez uważaną
za nie do przebycia dla większych oddziałów wojskowych dżunglę i
zaskakujący atak od tyłu na Singapur. W trakcie zbliżania się do
Singapuru wiele z rowerów miało poprzebijane opony, które żołnierze
japońscy wyrzucali jadąc dalej na samych obręczach. W rezultacie masowy
terkot obręczy brzmiał z daleka jak odgłos nadjeżdżających czołgów, co
wzbudziło przerażenie wśród zaskoczonych obrońców Singapuru. Kapitulacja
liczącego ok. 90.000 żołnierzy garnizonu Singapuru do dzisiaj napawa
Brytyjczyków wstydem a brawurowy rajd pułkownika Tomoyuki Yamashita w
dół Półwyspu Malajskiego podaje się jako przykład bardzo odważnej i
pomysłowej operacji wojskowej.
|
Brytyjski spadochroniarz |
|
spadochroniarz ze składanym rowerem |
Japanese bike infantry WW2
|
Szwajcarski Regiment Rowerowy |
|
|
|
Regiment zaopatrzony został w lżejsze, 22-kilogramowe rowery z 7-stopniową przerzutką i hamulcem tarczowym. Rowery przystosowane zostały do obciążenia - razem z rowerzystą - ciężarem 170 kg, w tym jego bronią i wyposażeniem.
|
Szwajcarski regiment |
Regiment w ramach reformy armii szwajcarskiej rozformowany został z końcem roku 2003.
|
Ambulans w armii niemieckiej, I wojna Światowa |
|
|
|
|
Rumak rumakowi |
Proszę o kontakt autora tego materiału. Z góry dziękuję : ) Jacek jb7@wp.pl
OdpowiedzUsuń